Comunicat 9 (20-03-20): Actualització de les mesures preses amb relació al Covid-1919

Aquesta primera setmana, amb l’Estat d’Alarma decretat, volem agrair-vos l’esforç de totes les persones contractades i voluntàries. Gràcies per adaptar-nos tan ràpid a aquesta nova situació, per tots desconeguda, i seguir pensant en els més vulnerables. Avui us adjuntem un document sobre els criteris que fem servir a l’hora de donar les acreditacions de lliure circulació a persones treballadores i voluntàries menors de 65 anys. També us adjuntem un altre document sobre la situació actual de les atencions de Càritas Diocesana de Barcelona.

1) ATENCIÓ A PROGRAMES / PROJECTES / TERRITORIS

Telèfon únic d’atenció a tota la diòcesi: 93 545 91 70 (de 9 a 21h de dilluns a diumenge)
A partir de demà dissabte, el telèfon d’atenció únic 93 545 91 70 atendrà a trucades de 9 a 21h de dilluns a diumenge. Els equips de les 5 zones pastorals i dels programes de Càritas atendran telefònicament de 9 a 14h de dilluns a divendres. En cas que sigui necessari, l’oficina de Plaça Nova (despatx zona pastoral 1) queda exclusivament com a equip d’emergències de 9 a 14h de dilluns a divendres..

Nova capçalera web Us avancem que aquestes noves mesures afecten la web i les xarxes socials de Càritas per tal que tots anem en la mateixa direcció. Així, entre avui i dilluns que ve, anirem fent canvis al web corporatiu per donar a conèixer aquest telèfon únic, així com la nova landing de campanya de captació: https://caritas.barcelona/

Sense Llar i Habitatge Pisos de joves migrats. Els professionals compten amb el material sanitari necessari i les educadores van fent atenció presencial als pisos. Des de l’Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats s’està estudiant, juntament amb la Xarxa d’Atenció a les Persones Sense Llar, si els joves tutelats han de ser voluntaris en el repartiment d’aliments de diferents punts municipals.

Famílies i Infància. Es continua el seguiment telefònic a les famílies, adaptant la freqüència a la situació i demanda de cadascuna d’elles. S’està posant de manifest l’impacte en la situació laboral de les famílies, i es continua gestionant la cobertura de necessitats bàsiques. Destaquem i agraïm la col·laboració dels equips dels projectes, que cerquen noves formes per fer-se presents en l’acompanyament a les famílies, infants i joves. Així mateix, cal estar alerta amb aquelles situacions de violència de gènere, i posar la mirada en aquells casos que els treballadors i treballadores socials ja coneixen.

Gent Gran. Des del programa, estem molt agraïts amb voluntaris coordinadors i voluntaris dels projectes per la seva tasca amb la gent gran. Està sortint molta creativitat, vídeo trucades amb cançons, balls, jocs, etc. També han sorgit iniciatives a través d’Escoles amb cor que estem acabant de lligar, perquè els estudiants escriguin cartes a les persones residents d’Unitats i Almeda. Constatem que en aquests moments d’incertesa, les persones grans tenen por, i cal estar al seu costat.

Migració. Ahir a la tarda, després dels darrers comunicats demanant el tancament del CIE de Zona Franca per part de les entitats socials, i davant la impossibilitat d’expulsar a les persones, es va procedir al tancament del CIE Zona Franca.

SAIER: a partir de dilluns només atendran urgències socials i jurídiques a la seu de Font Honrada, 10, en horari de 9h a 15h, restant tancades les oficines del carrer Tarragona i Avinguda Paral·lel fins a nova ordre. Els tràmits per sol·licitar protecció internacional a la policia segueixen parats, i ara tampoc es pot sol·licitar la cita per l’Oficina d’Asil i Refugi (OAR) Zona 3 S’estan començant a rebre trucades de persones a qui ja no fèiem ajuts o seguiment. Sol·liciten suport per necessitats bàsiques, ja que s’han quedat temporalment sense feina. Zona 4 Un grup de bombers de Cornellà se’ns ha ofert per fer repartiment de menjar o encàrrecs, ja que disposen de totes les mesures de seguretat per fer-ho. S’està coordinant des del programa de Voluntariat. D’altra banda, la psicòloga de l’equip està fent sessions per vídeo trucada amb grups de vuit persones. Els participants ho valoren molt. Serveis de lliurament d’aliments i resta de projectes de Càritas Adjuntem un document que explica la situació actual dels projectes de Càritas Diocesana de Barcelona, que en resum seria així: El 30% dels nostres punts de servei continuen oberts per donar resposta a les situacions d’urgència produïdes arran de la crisi del covid-19. El 24% dels projectes realitzen atencions de manera no presencial. El 46% dels projectes s’han tancat de manera temporal, per tractar-se d’accions realitzades de forma grupal i /o adreçades a famílies i infants joves.

Afectació COVID-19 a CDB A les dades que vam donar ahir (un positiu d’una persona voluntària al menjador El Caliu), s’hi ha d’afegir avui un nou positiu d’una usuària amb servei d’ajuda a la Llar i que viu en un pis de la Fundació de l’Habitatge Social.

2) MIRADA EXTERNA:

ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES. El Ministerio de Sanidad permet la sortida de determinades persones amb condicions com l’autisme, acompanyat d’una persona i mantenint els criteris de seguretat: https://boe.es/boe/dias/2020/03/20/pdfs/BOE-A-2020-3898.pdf La Generalitat de Catalunya va decretar ahir una moratòria en el pagament del lloguer de tots els habitatges del parc públic durant el mes d’abril, i avui ha confirmat que avançarà els pagaments dels ajuts al lloguer a les persones majors de 65 anys i a les dones víctimes de violència de gènere. 3)

ALTRES INFORMACIONS D’INTERÈS. Reiterem que hem demanat EPI’s (Equipaments de Protecció Individual) per a totes les persones dels nostres equips, si bé la situació és de molta dificultat a l’hora d’anar-los rebent. Estem en coordinació amb els diferents ajuntaments de les ciutats més grans de la diòcesi, per conèixer com s’articula la distribució d’aliments i l’atenció a les persones sense llar. Ens estem preparant per poder col·laborar, complementar o cobrir tot allò que sigui necessari, de cara a fer front a les necessitats que es presentin els pròxims dies. En aquest sentit, us demanem que tots puguem ser “antenes”. És a dir, persones molt atentes a les necessitats del nostre entorn més proper, dels nostres veïns. Que siguem co-responsables de tenir cura els uns dels altres. Ara més que mai hem de crear aquesta societat de les cures, una ciutadania que cuida. Gràcies per seguir estant presents en aquests moments de tanta incertesa i dificultat.

Des de l’equip directiu, un enviem una forta abraçada i us agraïm molt la feina que esteu fent per adaptar-vos a la nova situació.

Atentament, Salvador Busquets Director Càritas Diocesana de Barcelona